Google Custom Search

Arthur & his Cronies (Ugchelen - Apeldoorn)

Bezetting 1959-1961:

George Gabriël (sologitaar) naar The Fender Rollers

Arthur Valentijn (gitaar, zang)

Wim Merlijn (basgitaar)

- John Meyer (basgitaar) eind 1959/begin 1960 en plaatopname

Bas van der Waal (drums, zang) ex- The Rhythm Kings

 

Bezetting 1961-1962:

Arthur Valentijn (gitaar, zang)

Erik Valentijn (gitaar, zang)

Wim Merlijn (basgitaar)

Bas van der Waal (drums, zang)

 

Bezetting 1962:

Arthur Valentijn (gitaar, zang)

Jan van Dijken (orgel)

Wim Merlijn (basgitaar)

Bas van der Waal (drums, zang)

 

The Highlights april 1962 - 1968:

Arthur Valentijn (gitaar, zang)

Henny van de Kraats (gitaar, percussie, zang) ex- The Freight Train Combo

- Erik Valentijn (gitaar, percussie, zang)

Jan van Dijken (orgel)

Wim Merlijn (basgitaar)

Bas van der Waal (drums, zang)

 

De initiatiefnemers voor het formeren van de band waren gitarist George Gabriël en zanger/gitarist Arthur Valentijn. In de beginperiode vormden ze nog een duo en de muzikale activiteiten bestonden in hoofdzaak uit het gezamenlijk uitzoeken van nummers die geschikt waren om als duo uit te voeren. Vervolgens werd elke gelegenheid aangegrepen om in het openbaar de reacties van het publiek op het opgebouwde repertoire te testen. Een van die gelegenheden was een optreden voor de in 1959 opgerichte jeugdsociëteit “Soos ‘59”, een populaire ontmoetingsplaats voor de toenmalige Apeldoornse jeugd. Een artiestennaam moest aanvankelijk nog worden bedacht.

 

Het radio-optreden leidde tot contacten met talentscouts van platenmaatschappijen Phonogram en CNR. De laatste kwam als eerste met een aanbod om een plaatopname te maken. Om de band voor de plaatopname te completeren werd snel gezocht naar een basgitarist. Deze werd gevonden in de persoon van John Meijer.

 

In de nacht van 14 op 15 februari 1960 werden in Hilversum twee composities van Arthur Valentijn in de slow-rock stijl opgenomen, Sweet Lilian (opgedragen aan zijn meisje) en Please don’t cry. Op 5 maart 1960 werd de plaat officieel uitgebracht.

 

Er volgden optredens in het land in Teenager-Shows, op schoolfeesten en voor jeugdclubs. Een van de plezierigste herinneringen uit deze periode was voor The Cronies een optreden in een stampvolle markthal te Doetinchem. Aan deze Teenager-Show werd verder ondermeer medewerking verleend door The Blue Diamonds, Pim Maas (de Nederlandse Elvis Presley) en Piet Sybrandy (de Nederlandse Pat Boone).

 

John Meijer was inmiddels vervangen door een nieuwe bassist, Wim Merlijn. Wim was de zoon van de in vroeger jaren in Apeldoorn bekende conferencier Willy Merlijn. Hij studeerde klassiek gitaar onder leiding van Piet Tiggers op het Rotterdams Conservatorium.

 

In de tweede helft van 1960 waren er contacten met CNR over het opnemen van een tweede single, maar uiteindelijk is het zover niet gekomen. De demo met vier nieuwe eigen nummers, die naar CNR ter beoordeling waren gezonden, zijn helaas nooit terugontvangen. Na de opgedane ervaringen hadden The Cronies geen behoefte meer aan nog een platenavontuur en de aandacht werd uitsluitend gericht op de optredens.

 

George Gabriël verliet The Cronies in 1961 wegens militaire dienst. Hij speelde later in Duitsland als sologitarist bij The Fender Rollers, The Black Cats, The Cherokees, The Eastern Aces, Dutch Creation en The Timebreakers.

 

Na een aantal personeelswisselingen ging de groep in april 1962 verder onder de naam The Highlights o.l.v. Jan van Dijken.