The Destroyers (Blaricum)

THE DESTROYERS (1959)

Ernst van Heeckeren van Waliën (sologitaar)

Wouter Calmer (gitaar)

Lodi ? (basgitaar)

Hans Albers (drums)

John Benjamins (gitaar, zang)

 

THE DESTROYERS (1960-1962)

Raoul 'Papi' Castillo [R.I.P.] (sologitaar) ex- The Hondos; naar Arraben (trio)

Wouter Calmer (gitaar)

Ernst van Heeckeren van Waliën (basgitaar)

Hans Albers (drums)

John Benjamins (zang)

tijdelijk-

- Freddy Toorenberg (gitaar)

- Dick Bakker (orgel) naar The Thunderbirds (werden The Fancy Five)

 

THE DESTROYERS (1963-1964)

Harry Macaré (sologitaar) in 1965 naar The Golden Jaguars

Wouter Calmer (gitaar)

Ernst van Heeckeren van Waliën (basgitaar) in aug.1964 naar The Golden Jaguars

Hans Albers (drums)

 

THE DESTROYERS (1969-1972)

Hein Braat (sologitaar)

Wouter Calmer (gitaar) naar Circumstance

Ernst van Heeckeren van Waliën (basgitaar) ex- The Swallows; terug naar Duitsland

Hans Albers (drums)

 

- Cees Bakker (gitaar, basgitaar) naar Circumstance

- Max Brunet de Rochebrune (gitaar)

 

THE DESTROYERS was de eerste rock 'n' roll, maar ook een van de weinige Indo-Rock bands in het Gooi en afkomstig uit Blaricum. Opgericht in 1959 door de Hollandse jongens Ernst van Heeckeren van Waliën (sologitaar op Höfner) en Hans Albers (drums); de Indo Wouter Calmer (gitaar) en een Ambonese bassist uit Huizen, waarvan alleen de voornaam Lodi nog bekend is. Hij speelde op een groene Framus Star bas. John Benjamins, de Indische buurjongen van Wouter Calmer, zong veel Jim Reeves en country repertoire en werd de zanger. Nadat de Antilliaan Raoul “Papi”Castillo als sologitarist tot de groep was toegetreden, schakelde Ernst over op basgitaar. "Papi" was afkomstig uit The Hondos (Amsterdam), maar kon niet goed overweg met hun nieuwe Hilversumse manager Witvoet.

 

THE DESTROYERS speelden typische Indo nummers als Black Eyes, Siboney en Red Sails in the Sunset. Zij waren toendertijd erg populair en begonnen op zondagavond een instuif in “Ons Gebouw” te Bussum. Maar daar konden slechts 80 mensen in en al gauw gingen zij over naar de grote feestzaal van bioscoop Concordia in Bussum, welke 150 tot 200 mensen kon bevatten. En die kwamen er ook; niet alleen uit het Gooi, maar ook uit Baarn, Soest, Amersfoort, Utrecht en Woerden. Er werd ook opgetreden in de Singer Concertzaal in Laren. THE DESTROYERS werkten ook een tijdje samen met de Hilversumse zanger HARRY BLIEK, bekend van zijn plaat De Brief op het Imperial label.

 

In de periode eind 1960 / begin 1961 werden door THE DESTROYERS ook 2 schellak demo grammofoonplaten opgenomen in de studio van HGB Bureau voor Geluidsopnamen aan de Insulindelaan in Hilversum. Op deze onder primitieve omstandigheden opgenomen nummers is duidelijk hun overvalste Indo-Rock sound à la Skyrockets te horen. Sologitarist 'Papi' speelde op een Höfner solid body 164 helemaal in de stijl van ELECTRIC JOHNNY en ook zijn zangwerk was zeer expressief. Wouter Calmer speelde het alleen klaar om op zijn semi-accoustische Höfner 128 de rol van de beide slaggitaristen van The Skyrockets in te vullen. Ernst speelde opvallend sterke baspartijen op zijn Höfner 500/1 en vooral ook de tom-tom overslagen van drummer Hans Albers deed het geluid nog meer aan THE SKYROCKETS denken. Ze speelden trouwens net als THE SKYROCKETS op zelfbouw apparatuur en hadden een versterker met een hele mooie vibrato.

 

Het hoogtepunt voor de THE DESTROYERS was hun optreden tijdens het door Guus Jansen Jr georganiseerde "Grand Gala du Teenager" op 8 september 1962 gehouden in de grote koepelzaal van de Haagse Dierentuin.. Deelnemers waren nationale bekendheden als RENÉ & THE ALLIGATORS, ANNEKE GRÖNLOH, THE SKYROCKETS, HANS BOEKHOUT, HERMAN VAN KEEKEN en als enige regionale band THE DESTROYERS. Dit kwam door toedoen van hun contacten met HARRY BLIEK.

 

Cees Bakker herinnert zich het volgende: De werkplaats van Albers stond vol met auto's (zij hadden een autospuiterij) en dus vond mijn moeder het goed dat er bij ons in de huiskamer met Harry Bliek gerepeteerd werden. In het Gooi waren de Destroyers heel wat, ook qua apparatuur, maar daar voelden wij ons de Gooische boertjes, vooral vergeleken met René met zijn rode Fender Jazzmaster, Egmond versterker en Dynacord Echocord. Wat een machtig geluid. Nog steeds vind ik dit het ultieme Jazzmaster geluid. Dan de ruzie tussen Ernst en Papi, die zo hoog opliep dat Papi wegliep. Uiteindelijk heb ik het weer kunnen sussen, maar dit was het begin van het einde voor Papi. Ook het fanatisme van de Skyrockets, die zelfs in de kleedkamer en in de gang zonder versterkers bleven door repeteren. Een anekdote van die avond; er zou een Gouden Ossekar voor het nummer Brandend Zand uitgereikt worden en Anneke Grönloh, die een nationale hit met dit nummer had, rekende er vast op dat zij deze trofee zou ontvangen. Maar dat was een vergissing, hij werd uitgereikt aan René and the Alligators, die een instrumentale versie van dit nummer op de plaat gezet hadden. Het was natuurlijk erg toevallig, dat zij bij Guus Jansen Jr onder contract stonden. Anneke Grönloh barstte in tranen uit en zocht troost bij Hans Boekhout.

 

In 1962 kwamen Fred Toorenberg als extra gitarist en later ook Dick Bakker als organist tijdelijk bij THE DESTROYERS. Dick had vanaf zijn vroege jeugd pianoles gehad, maar op zijn 16e wilde hij rock & roll op zijn Neonvox orgel spelen. Een Nederlands fabrikaat, overigens was het orgel regelmatig stuk. THE DESTROYERS wilden geen orgel in de band dus vertrok Dick naar THE THUNDERBIRDS uit Hilversum. Tijdens de plaatopname van hun single Timbuktu / Hernando's Hideaway besloot producer Ted Powder dat THE FANCY FIVE een betere naam voor hun was. In juni 1964 speelde Dick Bakker met THE FANCY FIVE in het voorprogramma van THE BEATLES in Blokker. Dick werd later bekend als geluidstechnicus bij de Soundpush Studio in Blaricum. Daarna ging hij zich steeds meer profileren als componist en arrangeur en werd tenslotte dirigent van het Metropole Orkest.

 

Begin 1963 gingen THE DESTROYERS verder met de Indo gitarist Harry Macaré, die de plaats van Raoul "Papi" Castillo had overgenomen. "Papi" ging spelen in Arraben (trio).

 

De Destroyers hechtten altijd veel waarde aan goede instrumenten; zij sloegen de Egmonds over en begonnen gelijk op Höfners en bij de komst van Harry Macaré werd een Burns Sonic gitaar aangeschaft. Van manager Witvoet van The Hondos werden versterkers overgenomen en daarna omgebouwd.Uit de opbrengsten van de instuif en spaargelden werden een Fender Jazzmaster sologitaar, een Fender Stratocaster slaggitaar, een Fender Precision basgitaar en een Fender Showman, Bandmaster en Bassman versterker gekocht.

 

In augustus 1964 vertrok Ernst van Heeckeren Waliën geheel onverwacht met THE GOLDEN JAGUARS uit Amsterdam als beroeps naar Duitsland. De overige 'Destroyers' waren hier uiteraard niet blij mee. In november 1964 stapten alle groepsleden van de Golden Jaguars wegens financiële problemen uit de band en lieten zanger Peter Hulscher (Bill Suma) alleen achter. Ernst richtte daarna samen met Raymond Brugman THE SWALLOWS opnieuw op en als bassist en bandleider speelde hij hiermee tot 1969 met succes in Duitsland. In 1965 ging Harry Macaré eveneens zijn geluk zoeken in Duitsland bij THE GOLDEN JAGUARS, maar ook hij zag weinig van de grote berg Duitse Marken die hem beloofd waren.

 

Na zijn terugkomst in Nederland richtte Ernst THE DESTROYERS weer op samen met sologitarist Hein Braat en de oorspronkelijke groepsleden Wouter Calmer en Hans Albers. Ernst vertrok weer naar Duitsland en Cees Bakker, zelf een fan vanaf het eerste uur van de band en gitarist Max Brunet de Rochebrune maakten daarna samen met Wouter Calmer en Hans Albers (beiden ex- Destroyers) nog de volgenden opnamen bij Dick Bakker in de Soundpush Studio. Een instrumentale commercial, een instrumental en Hi-Heel Sneekers. De laatste 2 tracks werden overigens nooit uitgebracht. Tijdens de sessie speelden Max en Hein op een Fender Jazzmaster en Cees op een met rood kunstleer beklede Höfner 182 basgitaar met 2 elementen.

 

In 1972 richtte Wouter Calmer samen met Cees Bakker in 1972 de eerste Nederlandse Country Rock groep “Circumstance”op. Beiden zijn anno 2000 evenals Ernst van Heeckeren van Waliën nog steeds regelmatig op het podium te vinden.

 

DISCOGRAFIE:

schellak grammofoonplaat demo #1 (eind 1960/ begin 1961)

Record Hop (v) / La Paloma / Lilly (eigen nummer)

 

schellak grammofoonplaat demo #2 (1961)

The Hippy Hippy Shake (v) / The Carioca / A Mess Of Blues (v) / Red Sails In The Sunset (v)

 

- beide schellak grammofoonplaten zijn opgenomen aan de Insulindelaan in Hilversum door HGB Bureau voor Geluidsopnamen

- sologitarist Raoul 'Papi' Castillo is ook als zanger te horen op deze opnamen.

 

div. bandopnamen (titels onbekend)

 

(©) pmouse,  juni 2004

 

Met dank aan Cees Bakker [R.I.P.]  en Ernst van Heeckeren van Waliën voor de informatie en de foto's