Bezetting 1957-1959:
Rudy (Blacky) Swart (sologitaar)
Hans Bax (slaggitaar) in 1959 tijdelijk naar The Hurricane Rollers
Ted (Arnold) Dryer (bas)
Robby Latuperisa (drums, piano) in 1959 tijdelijk naar The Hurricane Rollers
Rudy van Dorssen (zang, basgitaar, drums)
Chris van den Brink (zang, drums, basgitaar) vanaf 1959 ex- The Hot Jumpers
Bezetting 1959:
Rudy (Blacky) Swart (sologitaar)
Kees van der Linden (slaggitaar)
Ted (Arnold) Dryer (basgitaar) 1960 emigratie naar Amerika
Rudy van Dorssen (drums, zang)
Chris van den Brink (zang, drums, basgitaar) 1960 emigratie naar Amerika
- Hans Bax (slaggitaar) april 1960 terug van The Hurricane Rollers
- Robby Latuperisa (drums, piano) april 1960 terug van The Hurricane Rollers
Bezetting 1960:
Rudy (Blacky) Swart (sologitaar) naar The Hurricane Rollers
Alphons Faverey (2e sologitaar) naar The Hurricane Rollers
Hans Bax (slaggitaar) naar The Hurricane Rollers
Kees van der Linden (basgitaar) in okt.1960 emigratie naar Amerika
Robby Latuperisa (drums, piano) naar George de Fretes & Royal Hawaiian Minstrels
Rudy van Dorssen (zang, basgitaar, drums) naar The Hurricane Rollers
The Room Rockers staan in de boeken als de allereerste rock & roll band van Den Haag. Medeoprichter Rudy van Dorssen kwam in 1956 op deze naam toen hij ergens iets over de Amerikaanse House Rockers las. In het begin speelde de band vooral mix van rock & roll & hawaiian muziek. De Room Rockers waren min of meer het huisorkest van het danslokaal van Van der Voet en hij organiseerde ook Indische feesten waar hij de groep samen met hawaiian hula danseressen liet optreden. In 1957 formeerde Rudy van Dorssen een nieuwe bezetting rond sologitarist Rudy (Blacky) Swart en de Room Rockers gingen als een pure rock & roll band verder. Van der Voet liet een andere hawaiian band onder de naam The Room Rockers optreden, omdat hij die nodig had voor zijn feesten en begeleiding van zijn dansgroep. The Room Rockers van Rudy van Dorssen wonnen in 1957 een talentenjacht en veranderden hun naam in The Real Room Rockers, om aan te geven dat hun groep de enige echte Room Rockers waren.
In september 1959 kregen de bandleden Hans Bax en Robbie Latuperisa een aanbieding om aan de hawaiianshow van Guus 'Broer' Arends alias Mike Anoi tijdens het Octoberfest in München mee te werken. Tijdens het Octoberfest, wat plaats vond van half september tot begin oktober, waren zo'n 300 Nederlandse medewerkers (95% Indo's en Ambonezen) op het aldaar gebouwde Hawaiian dorp actief. Zoals Wim van der Beek (later free-lance bij George de Fretes), Harry Koster van The Bell Boys als Hawaiian-dancer, The Hap-Cats als r&r band en 2 hawaiian formaties met danseressen.
De Hawaiian show van Mike Anoi ging daarna in afgeslankte vorm (ca.16 personen) verder op tournee naar Bremen en Hamburg. Voor deze gelegenheid werden The Hurricane Rollers opgericht, die bestond uit Robbie Boekholt (sologitaar) van The Hap-Cats, Hans Bax (gitaar) en Robbie Latuperisa (drums). Mike Anoi speelde zelf basgitaar in deze formatie en een zekere Venus (Finus Wattimena) van de hawaiian formatie nam de zang voor zijn rekening.
Tussendoor kwam het tot een eerste optreden van The Hurricane Rollers in de Haagse Dierentuin met o.a. The Blue Diamonds. Op deze avond vroeg de heer Richard Bamsch (†), de grote man achter de Riched Club en ontdekker van The Blue Diamonds of zij interesse hadden om een plaat te maken en ook of zij de Blue Diamonds wilden begeleiden in de studio. In oktober 1959 werd de legendarisch single Once / The Hurricane Beat in de Phonogram studio in Hilversum opgenomen met Harry Bredow van The Rhythm Stars i.p.v. Guus 'Broer' Arends op basgitaar. De originele compositie Once van Rob Boekholt groeide uit tot een van de allergrootste Indo-Instro-Rock klassiekers.
De hawaiian show van 'Broer' Arends met The Hurricane Rollers als r&r band kreeg daarna een aanbieding om vanuit Milaan een grote tournee door Italië te maken van 27 december 1959 tot 20 maart 1960.
Chris van der Brink (ex- The Hot Jumpers) en iets later Kees van der Linden kwamen als nieuwe groepsleden bij de RRR. Kees zorgde dat de band wat meer professioneler ging werken en omdat hij een rijbewijs had kon de groep nu ook met een busje op pad. Hans Bax en Robbie Latuperisa kwamen na hun Italiaans avontuur met The Hurricane Rollers weer terug bij The Real Room Rockers. Na de emigratie begin 1960 van Chris van den Brink naar Amerika, kwam Alphons Faverey als 2e sologitarist bij de groep spelen.
Ted (Arnold) Dryer had net als Oscar Rexhauser van The Hot Jumpers in 1959 zelf een electrische basgitaar gefabriceerd. Na de emigratie van Ted naar Californië werd Kees van der Linden in 1960 een van de allereerste bespelers van een fameuze Framus basgitaar. Jet Harris was in 1959 in Engeland de eerste succesvolle gebruiker van deze bas en Phonton Tielman ruilde in 1960 zijn contrabas ook in voor zo'n beter hanteerbaar instrument.
In oktober 1960 vertrok ook Kees van der Linden naar Amerika. Robbie Latuperisa moest in militaire dienst en ging tot 1962 basgitaar spelen bij The Royal Hawaiian Minstrels van George de Fretes. De overblijvende Real Room Rockers (Rudy 'Blacky' Swart, Alphons Faverey, Hans Bax en Rudy van Dorssen gingen samen met bassist Rudi Pieroelie (ex- The Black Dynamites) als beroeps onder de naam The Hurricane Rollers in Duitsland spelen.
Kees van der Linden heeft in 1959-1960 bandopnamen gemaakt van The Real Room Rockers met een Grundig kofferbandrecorder (model TK5 uit 1955) en een microfoon van zijn schoonbroer Jan Burlage. Hij maakte repetitie opnamen in de eetkamer bij hem thuis aan de Haagse Paulinastraat en had dekens over de meubels en huisraad gelegd om de acoustiek te verbeteren. Hun eigen openingsnummer Real Room Rockers Blues staat ook op deze band. Vrijwel zeker zijn dit dit alleroudste live/repetitie opnamen, die van een Nederlandse rock-'n-roll band bewaard zijn gebleven.
Op 24 oktober 1992 vond er een een zeer succesvol reünie concert plaats van The Real Room Rockers in de Mayflower Ball Room in Los Angelos, waarbij meer dan 600 enthousiaste liefhebbers aanwezig waren.
© pmouse, juni 2006
* Met speciale dank aan Kees van der Linden voor de informatie en het beschikbaar stellen van het unieke fotomateriaal uit zijn collectie.